eerste hulp bij stress en burnout (ook als het je collega of medewerker betreft)

Punt n: Ga niet door op de oude voet, ga na wat er aan de hand is, neem actie!

Zoals al eerder gezegd, bij stress en burnout is spoedeisende hulp geboden. Afhankelijk hoe ver je al gegaan bent, heb hierbij meer of minder hulp nodig van anderen. Stelregel is, dat mensen uit je omgeving die van je houden en die je vertrouwt, onmisbaar zijn. Zoek hen op. Dat is de z.g steunfunctie. Zij kennen jou, en kunnen je dus goed ondersteunen.

huisarts

Ga altijd, misschien wel als eerste, naar de huisarts. Zeg dat je vermoedt dat je aan stress lijdt. Maak van te voren een briefje met alle symptomen waar je last van hebt. Een goede huisarts neemt dat serieus! Hij of zij weet dat een groot gedeelte van hedendaagse ziekten en verzuim mede veroorzaakt worden door stress. Je huisarts kan onderzoeken of er niet andere lichamelijk aspecten meespelen. Met je huisarts achter je, sta jj minder alleen.

ziek melden

Afhankelijk van de situatie kan je, in overleg met je huisarts, je (deels) ziek melden. E.e.a. hangt ook af van de werksituatie, en of het thuis-zijn je misschien juist mr stress oplevert. Vaak is het werk de grote stressor en kan het nodig zijn om de neerwaartse spiraal met verzuim een tijdje te doorbreken. Houd ook voor ogen dat enkele weken verzuim n waarschijnlijk kan voorkomen dat het bedrijf met een later verzuim van een half jaar of langer staat te kijken. Raadpleeg je arts, je dierbaren en indien mogelijk en je eraan toe bent, je chef of vertrouwens-persoon op het werk.

arbeidsethos

Ben jij ook zo onmisbaar op je werk? Nou, dan loop je dubbel kans op stress en burn-out. Niemand is onmisbaar en als je door stress een tijdje moet verzuimen ben je niet mislukt. Het zijn vaak de trouwste en hardswerkende werknemers die stress krijgen. En hun arbeidsethos, hun kijk op wat moet en hoort rondom het werk, zorgt ervoor dat ze niet op tijd een stapje terug doen. Bekijk daarom kritisch je eigen arbeidsethos. Blijf jij ook werken tot je erbij neervalt? Als je moeilijk vindt om de teugels te laten vieren, kan je hulp zoeken bij een stress-counselor of therapeut.

stress-counselor

Als je de stress hoog zit, overweeg dan serieus om professionele hulp te vragen. Een stress-counselor is gespecialiseerd in voorkomen en genezen van stress en burnout. Je kunt b.v. een stresscounselor zoeken in je eigen netwerk. Zodra jij over je eigen ervaring vertelt zal je versteld staan hoeveel mensen in aanraking zijn geweest met stress! Bij een goede stresscounselor kan je vaak eerst eens kennis komen maken zonder dat dat wat kost: Het is natuurlijk vitaal dat jij jouw stresscounselor vertrouwt. En iedere counselor heeft zo zijn of haar eigen aanpak. Kijk of die bij je past.

stress aspecten op het werk

Als je besloten hebt je ziek te melden, dan kan het zijn dat je eerst moet bijkomen, maar op een gegeven moment ga je na -liefst met hulp van iemand die je kunt vertrouwen en die er zicht op heeft- welke aspecten op jouw werk en van jouw werk je stress opleveren. Schrijf die stressoren op. Ga bij ieder na wat ze met je doen en hoe jij erop reageert. Kijk of je ze kunt voorkomen, of er anders op zou kunnen reageren. Want vooral anders, effectiever reageren op stressoren, coping, zal je veel kunnen opleveren.
Als je een goede verstandhouding hebt met je chef, kan je samen kijken of er op het werk iets in de organisatie rondom jouw werk kan verbeteren. Of misschien kunnen collegas tijdelijk helpen.
Ook kan een arbo-dienst of een vertrouwenspersoon van jouw bedrijf jou helpen, maar wees er zeker van dat je dat in vertrouwen kunt doen!
Doe je overwerk? Of werk voor anderen buiten je directe taak? Geef dan aan dat je dat voorlopig niet meer kunt doen. Als ze je onder druk zetten, geef dan niet meteen toe. Je hebt namelijk even meer tijd voor jezelf nodig, ook in het belang van de zaak!
Soms kunnen ook juridische aspecten meespelen; let daarop, vooral als er onenigheid is met je werkgever. Accepteer niet zomaar ander werk, maar overleg daarover eerst met je huisarts en met een specialist op het gebied van arbeidsrecht.

ga leven!

Met stress zou je het haast vergeten, het gaat om jouw leven! Dat je leeft zoals het bij jou past. Met momenten van inspanning, maar zeker ook momenten van rust. Vaak zie je dat mensen met stress zich steeds meer op hun werk focussen, en geen tijd en aandacht meer hebben voor leuke dingen. Dingen waar je van bijkomt, tot rust komt en energie opdoet. Vaak schieten bij stress prive-relaties, gezin, partner, kinderen, hobbies, sportclubs en allerlei ander mooie dingen in het leven er bij in. Het lijkt erop alsof niets meer leuk is.

Ga dan na wat je vroeger leuk vond om te doen en je nu niet meer aan toe komt. Maak plaats in je agenda om die dingen op regelmatige tijden weer te doen. Geen dwang, maar bijkomen! Ga eens vaker de natuur of het park in, liefst iedere dag een halfuurtje. Zoek vrienden op, ... Als je het eerst nooit van je zelf mocht, nu mag je eens helemaal alleen aan jezelf denken! Doe wat je leuk vind en probeer daarvan te genieten.

minder schadelijke gewoontes

Misschien heb je schadelijke gewoontes die er langzaam zijn ingeslopen. Kijk of je die kunt minderen zonder jezelf te forceren. Kijk of je minder thee en koffie kan drinken, of gebruik iets minder alcohol, probeer minder te roken. Maar nogmaals, forceer jezelf niet. Een gewoonte die mensen die stress hebben vaak hebben is dat ze moeilijk Nee-zeggen. Over je eigen grenzen gaan is een lastige gewoonte om af te leren en vaak is professionele hulp, bijvoorbeeld een stress-counselor onmisbaar om je eigen grenzen te leren respecteren.

enzovoort

Enzovoort, enzovoort... Stress -en burnout al helemaal- zijn complexe aandoeningen en de genezing en oplossing is dan ook niet voor ieder gelijk. Niemand heeft het wondermiddel. Probeer het niet allemaal alleen op te lossen als het je te veel is. Roep tijdig en minstens hulp van dierbaren en van je huisarts in, zo nodig van een stress-counselor, arbo-dienst, vertrouwenspersonen, enz... en ga er mee aan de slag.
En, doe dat rustig aan, dan breekt het lijntje niet opnieuw!

Stress uit zich in stressreacties. Deze symptomen kunnen vele vormen aannemen
naar Inleiding op de Stress-reacties en symptomen
Home, burnout en stresscounseling



HOME, stresscounselor